AΦOY KATEPPEYΣAN TA EΣOΔA AΠO TA TEΛH KYKΛOΦOPIAΣ, TΩPA ΣTOXEYOYN ΣTHN YΠEPΦOPOΛOΓHΣH KAI TΩN KAYΣIMΩN
9 φορους το χρονο δινουμε για τα αυτοκινητα
Στη χώρα με την πέμπτη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη, αν εφαρμοστεί το «σχέδιο», ίσως να έχουμε την ακριβότερη του κόσμου
Στις εκάστοτε κυβερνήσεις, νομίζουν ότι έχουν μπροστά τους την κότα που κάνει τα χρυσά αυγά. Η (υπερ)φορολόγηση των αυτοκινήτων, πάντοτε προβάλλει ως «λύση». Ζεστό χρήμα που εισρέει στα ταμεία. Έτσι, σχεδόν κάθε χρόνο, έχουμε αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, με σκοπό να «γίνουν πιο δίκαια» και με το ίδιο πάντα αποτέλεσμα: Να ακριβαίνουν.
Φέτος, οι αλλαγές δεν είναι μεγάλες. Όμως μας ανακοινώθηκε ότι από του χρόνου, θα έρθει το πιο «δίκαιο σύστημα». Αυτό της φορολόγησης των αυτοκινήτων, βάσει των χιλιομέτρων που θα διανύουν. Και πώς θα γίνει αυτό; Ο προφανής τρόπος θα ήταν να γίνει όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με την προσθήκη ενός τσιπ στον χιλιομετρητή του ΙΧ. Αλλά επειδή εδώ είναι Ελλάδα και με την τεχνολογία και την οργάνωση δεν το… χουμε, η χιλιομετρική χρέωση των τελών θα γίνεται μέσω φόρου στα καύσιμα! Άλλη μια ευφυέστατη ιδέα των φωστήρων. Γιατί; Επειδή Σήμερα, η Ελλάδα έχει την πέμπτη ακριβότερη βενζίνη (1,43 ευρώ) στην ΕΕ. Και επειδή τα κουκιά δεν βγαίνουν, ακόμα και αν μειώσει 50% τα τέλη που πληρώνουμε, θα πρέπει να ανεβάσει κατά 13 λεπτά του ευρώ την τιμή (και όχι 6, όπως λέει). Και τότε, θα έχουμε ίσως την ακριβότερη του πλανήτη.
Καλά, θα πει κανείς, δεν πρέπει να φορολογείται το αυτοκίνητο; Πρέπει, είναι η απάντηση, αλλά δεν υπάρχει κάτι που να φορολογείται τόσο πολύ. Οι ΙΧήδες είναι οι μεγάλοι εχθροί του κράτους. Εννέα φορές το χρόνο και περισσότερες το πληρώνουμε το… σαραβαλάκι μας: Σε δασμούς, έκδοση πινακίδων, διόδια, βενζίνη, συνεργείο (μέσω φόρων, στα τελευταία), το ΚΤΕΟ, την ασφάλεια (μέσω έμμεσων φόρων), τον φόρο εισοδημάτων και, φυσικά, τα τέλη. Θέλετε κι άλλο;
Το προηγούμενο
Βέβαια, η χώρα μας έχει προηγούμενο. Δεν φταίνε μόνο οι τωρινοί. Είναι… παράδοση η αλλαγή των τελών κυκλοφορίας, με στόχο πάντα την υπερφορολόγηση των αυτοκινήτων και ας ονομάζεται κάθε φορά διαφορετικά. Και, το πόσο απύθμενη βλακεία είναι η εξοντωτική φορολογία των ΙΧ το αποδεικνύουν οι αριθμοί:
Τα έσοδα του κράτους από τα τέλη κυκλοφορίας έχουν καταρρεύσει από το 2010 μέχρι σήμερα λόγω του κύματος των καταθέσεων πινακίδων, ενώ ακόμη και σήμερα σε ακινησία παραμένουν περίπου 580-600.000 οχήματα). Στα 1,6 δισ. ευρώ ανήλθαν τα έσοδα το 2010 από τα τέλη κυκλοφορίας, στα 1,15 δισ. ευρώ έχουν περιοριστεί το 2015.
Στο οκτάμηνο του 2012, τα έσοδα του Δημοσίου από τέλη κυκλοφορίας έφταναν τα 244 εκατομμύρια ευρώ. Ο στόχος για το 8μηνο του 2013 ήταν τα έσοδα να φτάσουν τα 258 εκατομμύρια. Αντ’ αυτού, οι φωστήρες κατάφεραν να ρίξουν τα έσοδα στην προαναφερόμενη περίοδο στο ισχνό νούμερο των 126 εκατομμυρίων ευρώ! Τα δε έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης (καινούρια ΙΧ) έχουν πέσει στα 45 εκατ. ευρώ το, από 904 εκατ. ευρώ το 2004. Αλλά είπαμε: Δεν αρμενίζουμε στραβά, ο γιαλός είναι στραβός.
Η τάση παραμένει πτωτική, καθώς τα καινούργια I.X. που αποκτώνται είναι κατά κύριο λόγο μικρού κυβισμού με χαμηλές εκπομπές ρύπων, κάτι που σημαίνει και λιγότερα έσοδα για το Δημόσιο. Από το 2010 και μετά που επιβλήθηκε ο νέος τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας μέχρι σήμερα, έχουν πουληθεί περίπου 464 χιλιάδες οχήματα. Από αυτά τα 200.000 απαλλάσσονται από τα τέλη, ενώ τα 120.000 εκπέμπουν ρύπους από 100 έως 120 γραμμάρια. Δηλαδή, το Δημόσιο από αυτά τα 320.000 οχήματα εισπράττει όχι περισσότερα από 13 εκατομμύρια ευρώ συνολικά. Για να εισέπραττε περισσότερα, η κυβέρνηση θα έπρεπε να φορολογήσει τα πιο «πράσινα» οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα.
Το καύσιμο
Ως σκέψη, το να μειώσεις τα Τέλη Κυκλοφορίας και να επιβαρύνεις τη χρήση των οχημάτων αυξάνοντας το φόρο στα καύσιμα, φαντάζει λογική. Ωστόσο, οι κίνδυνοι για υπέρμετρες επιβαρύνσεις αναδεικνύονται μόλις σκαλίσει κάποιος την επιφάνεια. Κατ' αρχάς για να αποδώσει το μέτρο ήτοι για να ανακοπεί το κύμα παράδοσης πινακίδων και πολύ περισσότερο για να αναστραφεί αυτή η τάση, τα Τέλη Κυκλοφορίας θα πρέπει να «κοπούν» στο μισό, τουλάχιστον στα παλαιότερα και μεγαλύτερα οχήματα. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι για να καλυφθεί αυτή η χασούρα από τα Τέλη, ο ΕΦΚ στη βενζίνη θα πρέπει να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 10 λεπτά το λίτρο και όχι κατά 4- 5 λεπτά όπως υποστηρίζουν στο υπουργείο Οικονομικών. Κι αυτό οδηγεί σε τελική αύξηση τουλάχιστον 13 λεπτών, λόγω και της επιβάρυνσης του ΦΠΑ.
Μπορεί να αντέξει τέτοια επιβάρυνση στη βενζίνη ο καταναλωτής; Σήμερα, με βάση τα τελευταία στοιχεία της Κομισιόν, η μέση τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 1,430 ευρώ το λίτρο, έναντι 1,338 ευρώ του κοινοτικού μέσου όρου. Η χώρα μας, μάλιστα, βρίσκεται μεταξύ των πιο ακριβών, αφού πιο ακριβά πωλείται η αμόλυβδη μόνο στην Ολλανδία, στη Δανία, στη Φινλανδία, στην Ιταλία και στο Ην. Βασίλειο, όπου βέβαια το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι πολύ υψηλότερο από το ελληνικό.
Αν στις σημερινές τιμές προσθέσει κανείς τη σχεδιαζόμενη νέα αύξηση φόρων, τότε η Ελλάδα θα βρεθεί με διαφορά στην πρώτη θέση, ενώ δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα το αν θα γίνει ανάλογη αύξηση και στο πετρέλαιο, οπότε σε αυτή την περίπτωση η επιβάρυνση για τον κύκλο της οικονομίας θα είναι ακόμα μεγαλύτερη. Σημειωτέον, ότι η συζήτηση και τα σχέδια επί χάρτου γίνονται με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου να βρίσκονται στα πολύ χαμηλά επίπεδα των 40 δολαρίων και είναι προφανές ότι αν αυτή η εικόνα αλλάξει- κάτι που έχει αποδειχθεί ότι δεν αποκλείεται να συμβεί δια ασήμαντον αφορμή- τότε οι εγχώριες τιμές ως συνήθως θα πάρουν «φωτιά».
«Ανέκδοτο»;
Οι δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Τρ. Αλεξιάδη, ότι η κυβέρνηση σκέπτεται να αυξήσει τους φόρους στα καύσιμα, σε αντιστάθμισμα των χαμηλών τελών κυκλοφορίας, θέλουμε να πιστεύουμε ότι έγιναν από χιουμοριστική διάθεση επισημαίνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.
Είναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιες σκέψεις στους παράγοντες της κυβέρνησης για την δήθεν αύξηση των δημοσίων εσόδων, όταν χάνονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ φόρων, από την ανεξέλεγκτη παράνομη διακίνηση καυσίμων (λαθρεμπόριο, νοθεία, δασμοφοροδιαφυγή, κλοπή, κ.λπ.) αναφέρει η ΠΟΠΕΚ και σημειώνει: Ο πρ. Πρωθυπουργός κ. Λουκάς Παπαδήμος είχε δηλώσει ότι, η Ελλάδα θα μπορούσε να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως αν αντιμετώπιζε τη λαθρεμπορία καυσίμων και δε θα χρειαζόταν να καταφύγει σε περικοπές μισθών και συντάξεων.
Σήμερα το 67,16% στη τιμή της Αμόλυβδης βενζίνης είναι φόροι, που βρίσκονται ήδη 86% πάνω από την χαμηλότερη φορολόγηση που επιτρέπεται από την Οδηγία 2003/96 της Ε.Ε. Η τυχόν αύξηση της φορολογίας των καυσίμων με ανεξέλεγκτη την παράνομη διακίνηση καυσίμων, θα αυξήσει αναλογικά την κερδοφορία των παράνομων κυκλωμάτων που λυμαίνονται ανενόχλητοι τον ευρύτερο χώρο της αγοράς πετρελαιοειδών, τα τελευταία 20 χρόνια, προσθέτοντας ακόμη μία αρνητική προϋπόθεση στην ζητούμενη και προσδοκώμενη αγωνιωδώς ανάπτυξη της οικονομίας.
ΜΟΝΟ 1 ΣΤΑ 10 ΙΧ ΕΙΝΑΙ ΗΛΙΚΙΑΣ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 5 ΕΤΩΝ
Μείναμε με τα σαράβαλα
Με έγκλημα ισοδυναμεί η πολιτική που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα με την υπερφορολόγηση των αυτοκινήτων. Γιατί, στη χώρα με τους περισσότερους νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη, το να πιέζεις τους πολίτες σου να έχουν όσο το δυνατό παλιότερο και μικρότερο αυτοκίνητο (άρα λιγότερο ασφαλές), δεν μπορεί να ερμηνευθεί αλλιώς. Ο «στόλος» των ιδιωτικής χρήσεως οχημάτων «γερνάει» ταχύτατα -που σημαίνει ότι και οι αξίες μειώνονται δραματικά- καθώς μόλις το ένα στα 10 αυτοκίνητα είναι ηλικίας κάτω των πέντε ετών, ενώ τα 56 στα 100 είναι από 10 ετών και πάνω.
Το μνημόνιο επέδρασε αρνητικά ακόμη και στο... όριο ηλικίας των αυτοκινήτων όπως προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων στην οποία προχώρησε η Ενωση Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.
Τα αυτοκίνητα ηλικίας έως πέντε ετών αντιπροσωπεύουν μετά βίας το 9% του συνόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, όταν στις αρχές του 2014, το μερίδιό τους ξεπερνούσε το 14%. Η αιτία προφανής: από το 2010 και μετά ο ρυθμός αντικατάστασης των παλαιών αυτοκινήτων με καινούργια έπεσε κατακόρυφα.
ΚΑΙ ΠΟΣΑ ΑΥΤΑ ΜΕ «ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΤΕΛΗ»
Πόσα είναι τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα;
Η τρομερή ιδέα να υπερφορολογηθούν τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, οδήγησε στο φαινόμενο που θα φανταζόταν κάθε λογικός άνθρωπος: Την εξαφάνισή τους από την Ελλάδα και την αντικατάστασή τους από μηδενικά έσοδα. Και, αφού εκεί το κατάφεραν μια χαρά, είπαν να χτυπήσουν στην αντίπερα όχθη: Στα μικρού κυβισμού, που δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Άλλη μια συγκλονιστική έμπνευση. Ας δούμε γιατί:
Τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα που έχουν απομείνει σε κυκλοφορία μετά τη φορολογική καταιγίδα των τελευταίων ετών είναι μόλις τα... δύο στα 100. Πάνω από 1.929 κυβικά (σ.σ. είναι τα οχήματα που επιβαρύνονται και με τέλη και με φόρο πολυτελούς διαβίωσης) υπάρχουν 257.000 οχήματα και επιβαρύνονται ήδη με 660 έως και 1.320 ευρώ μόνο για τα τέλη. Εξετάστηκε σοβαρά το ενδεχόμενο να μειωθεί το «αφορολόγητο» των τελών κυκλοφορίας ώστε να προκύψει φορολογητέα ύλη και έσοδα για το κράτος. Σήμερα, από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας απαλλάσσονται μόνο τα Ι.Χ. που κυκλοφόρησαν μετά την 1/11/2010 τα οποία εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά 100 χιλιόμετρα.
«Πόσα είναι αυτά;» αναρωτήθηκαν τα μέλη του οικονομικού επιτελείου και εισέπραξαν την απογοητευτική απάντηση: όχι περισσότερα από 200.000 οχήματα όλα μαζί. Και να κατεβάσεις λοιπόν το «αφορολόγητο» από τα 100 στα 80 γραμμάρια τι θα κερδίσεις; Το πολύ-πολύ να κληθούν να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας περί τα 30-40 χιλιάδες οχήματα. Πόσα θα εισέπραττε το Δημόσιο από αυτό; Οχι περισσότερα από 3-4 εκατομμύρια ευρώ.
ΠΗΓΗ
Στη χώρα με την πέμπτη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη, αν εφαρμοστεί το «σχέδιο», ίσως να έχουμε την ακριβότερη του κόσμου
Στις εκάστοτε κυβερνήσεις, νομίζουν ότι έχουν μπροστά τους την κότα που κάνει τα χρυσά αυγά. Η (υπερ)φορολόγηση των αυτοκινήτων, πάντοτε προβάλλει ως «λύση». Ζεστό χρήμα που εισρέει στα ταμεία. Έτσι, σχεδόν κάθε χρόνο, έχουμε αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, με σκοπό να «γίνουν πιο δίκαια» και με το ίδιο πάντα αποτέλεσμα: Να ακριβαίνουν.
Φέτος, οι αλλαγές δεν είναι μεγάλες. Όμως μας ανακοινώθηκε ότι από του χρόνου, θα έρθει το πιο «δίκαιο σύστημα». Αυτό της φορολόγησης των αυτοκινήτων, βάσει των χιλιομέτρων που θα διανύουν. Και πώς θα γίνει αυτό; Ο προφανής τρόπος θα ήταν να γίνει όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με την προσθήκη ενός τσιπ στον χιλιομετρητή του ΙΧ. Αλλά επειδή εδώ είναι Ελλάδα και με την τεχνολογία και την οργάνωση δεν το… χουμε, η χιλιομετρική χρέωση των τελών θα γίνεται μέσω φόρου στα καύσιμα! Άλλη μια ευφυέστατη ιδέα των φωστήρων. Γιατί; Επειδή Σήμερα, η Ελλάδα έχει την πέμπτη ακριβότερη βενζίνη (1,43 ευρώ) στην ΕΕ. Και επειδή τα κουκιά δεν βγαίνουν, ακόμα και αν μειώσει 50% τα τέλη που πληρώνουμε, θα πρέπει να ανεβάσει κατά 13 λεπτά του ευρώ την τιμή (και όχι 6, όπως λέει). Και τότε, θα έχουμε ίσως την ακριβότερη του πλανήτη.
Καλά, θα πει κανείς, δεν πρέπει να φορολογείται το αυτοκίνητο; Πρέπει, είναι η απάντηση, αλλά δεν υπάρχει κάτι που να φορολογείται τόσο πολύ. Οι ΙΧήδες είναι οι μεγάλοι εχθροί του κράτους. Εννέα φορές το χρόνο και περισσότερες το πληρώνουμε το… σαραβαλάκι μας: Σε δασμούς, έκδοση πινακίδων, διόδια, βενζίνη, συνεργείο (μέσω φόρων, στα τελευταία), το ΚΤΕΟ, την ασφάλεια (μέσω έμμεσων φόρων), τον φόρο εισοδημάτων και, φυσικά, τα τέλη. Θέλετε κι άλλο;
Το προηγούμενο
Βέβαια, η χώρα μας έχει προηγούμενο. Δεν φταίνε μόνο οι τωρινοί. Είναι… παράδοση η αλλαγή των τελών κυκλοφορίας, με στόχο πάντα την υπερφορολόγηση των αυτοκινήτων και ας ονομάζεται κάθε φορά διαφορετικά. Και, το πόσο απύθμενη βλακεία είναι η εξοντωτική φορολογία των ΙΧ το αποδεικνύουν οι αριθμοί:
Τα έσοδα του κράτους από τα τέλη κυκλοφορίας έχουν καταρρεύσει από το 2010 μέχρι σήμερα λόγω του κύματος των καταθέσεων πινακίδων, ενώ ακόμη και σήμερα σε ακινησία παραμένουν περίπου 580-600.000 οχήματα). Στα 1,6 δισ. ευρώ ανήλθαν τα έσοδα το 2010 από τα τέλη κυκλοφορίας, στα 1,15 δισ. ευρώ έχουν περιοριστεί το 2015.
Στο οκτάμηνο του 2012, τα έσοδα του Δημοσίου από τέλη κυκλοφορίας έφταναν τα 244 εκατομμύρια ευρώ. Ο στόχος για το 8μηνο του 2013 ήταν τα έσοδα να φτάσουν τα 258 εκατομμύρια. Αντ’ αυτού, οι φωστήρες κατάφεραν να ρίξουν τα έσοδα στην προαναφερόμενη περίοδο στο ισχνό νούμερο των 126 εκατομμυρίων ευρώ! Τα δε έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης (καινούρια ΙΧ) έχουν πέσει στα 45 εκατ. ευρώ το, από 904 εκατ. ευρώ το 2004. Αλλά είπαμε: Δεν αρμενίζουμε στραβά, ο γιαλός είναι στραβός.
Η τάση παραμένει πτωτική, καθώς τα καινούργια I.X. που αποκτώνται είναι κατά κύριο λόγο μικρού κυβισμού με χαμηλές εκπομπές ρύπων, κάτι που σημαίνει και λιγότερα έσοδα για το Δημόσιο. Από το 2010 και μετά που επιβλήθηκε ο νέος τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας μέχρι σήμερα, έχουν πουληθεί περίπου 464 χιλιάδες οχήματα. Από αυτά τα 200.000 απαλλάσσονται από τα τέλη, ενώ τα 120.000 εκπέμπουν ρύπους από 100 έως 120 γραμμάρια. Δηλαδή, το Δημόσιο από αυτά τα 320.000 οχήματα εισπράττει όχι περισσότερα από 13 εκατομμύρια ευρώ συνολικά. Για να εισέπραττε περισσότερα, η κυβέρνηση θα έπρεπε να φορολογήσει τα πιο «πράσινα» οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα.
Το καύσιμο
Ως σκέψη, το να μειώσεις τα Τέλη Κυκλοφορίας και να επιβαρύνεις τη χρήση των οχημάτων αυξάνοντας το φόρο στα καύσιμα, φαντάζει λογική. Ωστόσο, οι κίνδυνοι για υπέρμετρες επιβαρύνσεις αναδεικνύονται μόλις σκαλίσει κάποιος την επιφάνεια. Κατ' αρχάς για να αποδώσει το μέτρο ήτοι για να ανακοπεί το κύμα παράδοσης πινακίδων και πολύ περισσότερο για να αναστραφεί αυτή η τάση, τα Τέλη Κυκλοφορίας θα πρέπει να «κοπούν» στο μισό, τουλάχιστον στα παλαιότερα και μεγαλύτερα οχήματα. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι για να καλυφθεί αυτή η χασούρα από τα Τέλη, ο ΕΦΚ στη βενζίνη θα πρέπει να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 10 λεπτά το λίτρο και όχι κατά 4- 5 λεπτά όπως υποστηρίζουν στο υπουργείο Οικονομικών. Κι αυτό οδηγεί σε τελική αύξηση τουλάχιστον 13 λεπτών, λόγω και της επιβάρυνσης του ΦΠΑ.
Μπορεί να αντέξει τέτοια επιβάρυνση στη βενζίνη ο καταναλωτής; Σήμερα, με βάση τα τελευταία στοιχεία της Κομισιόν, η μέση τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 1,430 ευρώ το λίτρο, έναντι 1,338 ευρώ του κοινοτικού μέσου όρου. Η χώρα μας, μάλιστα, βρίσκεται μεταξύ των πιο ακριβών, αφού πιο ακριβά πωλείται η αμόλυβδη μόνο στην Ολλανδία, στη Δανία, στη Φινλανδία, στην Ιταλία και στο Ην. Βασίλειο, όπου βέβαια το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι πολύ υψηλότερο από το ελληνικό.
Αν στις σημερινές τιμές προσθέσει κανείς τη σχεδιαζόμενη νέα αύξηση φόρων, τότε η Ελλάδα θα βρεθεί με διαφορά στην πρώτη θέση, ενώ δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα το αν θα γίνει ανάλογη αύξηση και στο πετρέλαιο, οπότε σε αυτή την περίπτωση η επιβάρυνση για τον κύκλο της οικονομίας θα είναι ακόμα μεγαλύτερη. Σημειωτέον, ότι η συζήτηση και τα σχέδια επί χάρτου γίνονται με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου να βρίσκονται στα πολύ χαμηλά επίπεδα των 40 δολαρίων και είναι προφανές ότι αν αυτή η εικόνα αλλάξει- κάτι που έχει αποδειχθεί ότι δεν αποκλείεται να συμβεί δια ασήμαντον αφορμή- τότε οι εγχώριες τιμές ως συνήθως θα πάρουν «φωτιά».
«Ανέκδοτο»;
Οι δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Τρ. Αλεξιάδη, ότι η κυβέρνηση σκέπτεται να αυξήσει τους φόρους στα καύσιμα, σε αντιστάθμισμα των χαμηλών τελών κυκλοφορίας, θέλουμε να πιστεύουμε ότι έγιναν από χιουμοριστική διάθεση επισημαίνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.
Είναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιες σκέψεις στους παράγοντες της κυβέρνησης για την δήθεν αύξηση των δημοσίων εσόδων, όταν χάνονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ φόρων, από την ανεξέλεγκτη παράνομη διακίνηση καυσίμων (λαθρεμπόριο, νοθεία, δασμοφοροδιαφυγή, κλοπή, κ.λπ.) αναφέρει η ΠΟΠΕΚ και σημειώνει: Ο πρ. Πρωθυπουργός κ. Λουκάς Παπαδήμος είχε δηλώσει ότι, η Ελλάδα θα μπορούσε να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως αν αντιμετώπιζε τη λαθρεμπορία καυσίμων και δε θα χρειαζόταν να καταφύγει σε περικοπές μισθών και συντάξεων.
Σήμερα το 67,16% στη τιμή της Αμόλυβδης βενζίνης είναι φόροι, που βρίσκονται ήδη 86% πάνω από την χαμηλότερη φορολόγηση που επιτρέπεται από την Οδηγία 2003/96 της Ε.Ε. Η τυχόν αύξηση της φορολογίας των καυσίμων με ανεξέλεγκτη την παράνομη διακίνηση καυσίμων, θα αυξήσει αναλογικά την κερδοφορία των παράνομων κυκλωμάτων που λυμαίνονται ανενόχλητοι τον ευρύτερο χώρο της αγοράς πετρελαιοειδών, τα τελευταία 20 χρόνια, προσθέτοντας ακόμη μία αρνητική προϋπόθεση στην ζητούμενη και προσδοκώμενη αγωνιωδώς ανάπτυξη της οικονομίας.
ΜΟΝΟ 1 ΣΤΑ 10 ΙΧ ΕΙΝΑΙ ΗΛΙΚΙΑΣ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 5 ΕΤΩΝ
Μείναμε με τα σαράβαλα
Με έγκλημα ισοδυναμεί η πολιτική που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα με την υπερφορολόγηση των αυτοκινήτων. Γιατί, στη χώρα με τους περισσότερους νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη, το να πιέζεις τους πολίτες σου να έχουν όσο το δυνατό παλιότερο και μικρότερο αυτοκίνητο (άρα λιγότερο ασφαλές), δεν μπορεί να ερμηνευθεί αλλιώς. Ο «στόλος» των ιδιωτικής χρήσεως οχημάτων «γερνάει» ταχύτατα -που σημαίνει ότι και οι αξίες μειώνονται δραματικά- καθώς μόλις το ένα στα 10 αυτοκίνητα είναι ηλικίας κάτω των πέντε ετών, ενώ τα 56 στα 100 είναι από 10 ετών και πάνω.
Το μνημόνιο επέδρασε αρνητικά ακόμη και στο... όριο ηλικίας των αυτοκινήτων όπως προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων στην οποία προχώρησε η Ενωση Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.
Τα αυτοκίνητα ηλικίας έως πέντε ετών αντιπροσωπεύουν μετά βίας το 9% του συνόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, όταν στις αρχές του 2014, το μερίδιό τους ξεπερνούσε το 14%. Η αιτία προφανής: από το 2010 και μετά ο ρυθμός αντικατάστασης των παλαιών αυτοκινήτων με καινούργια έπεσε κατακόρυφα.
ΚΑΙ ΠΟΣΑ ΑΥΤΑ ΜΕ «ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΤΕΛΗ»
Πόσα είναι τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα;
Η τρομερή ιδέα να υπερφορολογηθούν τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, οδήγησε στο φαινόμενο που θα φανταζόταν κάθε λογικός άνθρωπος: Την εξαφάνισή τους από την Ελλάδα και την αντικατάστασή τους από μηδενικά έσοδα. Και, αφού εκεί το κατάφεραν μια χαρά, είπαν να χτυπήσουν στην αντίπερα όχθη: Στα μικρού κυβισμού, που δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Άλλη μια συγκλονιστική έμπνευση. Ας δούμε γιατί:
Τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα που έχουν απομείνει σε κυκλοφορία μετά τη φορολογική καταιγίδα των τελευταίων ετών είναι μόλις τα... δύο στα 100. Πάνω από 1.929 κυβικά (σ.σ. είναι τα οχήματα που επιβαρύνονται και με τέλη και με φόρο πολυτελούς διαβίωσης) υπάρχουν 257.000 οχήματα και επιβαρύνονται ήδη με 660 έως και 1.320 ευρώ μόνο για τα τέλη. Εξετάστηκε σοβαρά το ενδεχόμενο να μειωθεί το «αφορολόγητο» των τελών κυκλοφορίας ώστε να προκύψει φορολογητέα ύλη και έσοδα για το κράτος. Σήμερα, από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας απαλλάσσονται μόνο τα Ι.Χ. που κυκλοφόρησαν μετά την 1/11/2010 τα οποία εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά 100 χιλιόμετρα.
«Πόσα είναι αυτά;» αναρωτήθηκαν τα μέλη του οικονομικού επιτελείου και εισέπραξαν την απογοητευτική απάντηση: όχι περισσότερα από 200.000 οχήματα όλα μαζί. Και να κατεβάσεις λοιπόν το «αφορολόγητο» από τα 100 στα 80 γραμμάρια τι θα κερδίσεις; Το πολύ-πολύ να κληθούν να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας περί τα 30-40 χιλιάδες οχήματα. Πόσα θα εισέπραττε το Δημόσιο από αυτό; Οχι περισσότερα από 3-4 εκατομμύρια ευρώ.
ΠΗΓΗ
AΦOY KATEPPEYΣAN TA EΣOΔA AΠO TA TEΛH KYKΛOΦOPIAΣ, TΩPA ΣTOXEYOYN ΣTHN YΠEPΦOPOΛOΓHΣH KAI TΩN KAYΣIMΩN
Reviewed by Σπύρος Μέγγουλης
on
10:01 π.μ.
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: