Ηχηρά «λουκέτα» αλλά και νέες μονάδες στην ξενοδοχειακή αγορά

ΕΝΤΟΝΟ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ PROJECTS
Ηχηρά «λουκέτα» αλλά και νέες μονάδες στην ξενοδοχειακή αγορά

Του Δημήτρη Μαλλά
dmallas@pegasus.gr

Ο ελληνικός τουρισμός είναι σε συνεχή άνοδο την τελευταία τριετία, το ενδιαφέρον για τη δημιουργία νέων τουριστικών μονάδων -παρά τα «αντικίνητρα» και τη γραφειοκρατία που υπάρχει- είναι έντονο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα πάντα είναι ρόδινα στον ξενοδοχειακό κλάδο όπου τα ηχηρά «λουκέτα» δεν είναι διόλου σπάνιο φαινόμενο, όπως απεδείχθη με την περίπτωση του Athens Ledra Hotel, το οποίο από τις 31 Μαΐου έχει διακόψει τη λειτουργία του, παρά το γεγονός ότι ήταν γεμάτο δεδομένης της διεξαγωγής της διεθνούς έκθεσης «Ποσειδώνια»!

Επιπλέον, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υπενθυμίζουν το όχι πολύ μακρινό κλείσιμο ενός άλλου ιστορικού ξενοδοχείου της Αθήνας, του Πεντελικόν στην περιοχή του Κεφαλαρίου, ενώ η πρόσφατη δημοσιοποίηση των προθέσεων της ισπανικής αλυσίδας Melia να σταματήσει τη διαχείριση του ξενοδοχείου που είχε στο κέντρο της πρωτεύουσας ήταν μία ακόμη αρνητική έκπληξη.

 
Πληρότητα
Οι αφίξεις στην Αθήνα έχουν παρουσιάσει σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια, η οποία πάντως δεν έχει οδηγήσει και σε αντίστοιχη άνοδο των επιπέδων πληρότητας στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας, ιδίως τα τελευταία δύο χρόνια, με τους ξενοδόχους να αποδίδουν τη διαφορά στην αυξανόμενη δημοτικότητα της χρήσης των πλατφορμών του αποκαλούμενου sharing economy, πιο γνωστή από τις οποίες είναι το Airbnb.

Όμως, η άνοδος αυτών των πλατφορμών δεν είναι ο μόνος λόγος ή ακόμη και ο κύριος που ξενοδοχεία κλείνουν ή γνωστές διεθνείς αλυσίδες αποχωρούν. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν κατ’ αρχήν ότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις κακοδιαχείρισης, οι επιπτώσεις της οποίας τώρα γίνονται πραγματικά ορατές. Επίσης, σημειώνουν ότι βλέπουμε και τα «απόνερα» των επιπτώσεων της οικονομικής ύφεσης και ιδίως της περιόδου 2010-2013 όπου η πτώση του ελληνικού τουρισμού και ειδικά στην Αθήνα οδήγησε πολλές ξενοδοχειακές εταιρείες να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη και πλέον να μην επιθυμούν να συνεχίσουν να επενδύουν. Ειδικά στην περίπτωση των αλυσίδων σημειώνεται ότι σε πολλές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων αρνήθηκαν να αποδεχθούν προσωρινές μειώσεις στο επιμίσθιο που κατέβαλαν οι διεθνείς αλυσίδες -οι οποίες δεν είχαν κέρδη- με αποτέλεσμα οι ζημιές για την εκάστοτε αλυσίδα να διευρυνθούν και τελικώς να επιλεγεί η οδός της αποχώρησης, η οποία, πάντως, εκτιμάται ότι θα είναι προσωρινή.

Αναζητώντας ευκαιρίες
Πάντως, η κατάσταση δεν είναι τραγική και γενικότερα η εικόνα χαρακτηρίζεται ως μεικτή. Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Γιώργος Τσακίρης, κατά τη διάρκεια της πρόσφατης παρουσίασης της τελευταίας μελέτης του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) επεσήμανε ότι την περίοδο της οικονομικής κρίσης έχουν κλείσει 73 ξενοδοχεία, έσπευσε, όμως, να προσθέσει ότι έχουν ανοίξει και αρκετές νέες μονάδες.

Αφίξεις
Δεδομένης της ανόδου που υπάρχει στον ελληνικό τουρισμό, η οποία, μάλιστα, εκτιμάται ότι θα συνεχισθεί (σ.σ. ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Ανδρέας Ανδρεάδης έκανε λόγο προχθές για αφίξεις 35 εκατ. τουριστών το 2021 και έσοδα 20 δισ. ευρώ) το ενδιαφέρον για δημιουργία νέων -και δη μεγάλων- ξενοδοχειακών μονάδων είναι ιδιαίτερα έντονο.

Δεν είναι τυχαίο ότι βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα projects, όπως, για παράδειγμα, η επένδυση της Minoan στην περιοχή της Σητείας ή το Killada Hills στην Αργολίδα. Την ίδια στιγμή, πολλές διεθνείς αλυσίδες είτε προχωρούν σε κινήσεις όπως έκανε η Marriott που συνεργάζεται με το Domes of Elounda και η Thomas Cook με το Casa Cook στη Ρόδο είτε αναζητούν ξενοδοχεία να αγοράσουν.

Βέβαια, την κατάσταση περιπλέκει το θέμα των «κόκκινων» δανείων, καθώς υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός ξενοδοχειακών επιχειρήσεων που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις δανειακές υποχρεώσεις τους, αλλά από την άλλη πλευρά οι ιδιοκτήτες τους συνεχίζουν να έχουν ιδιαίτερα υψηλές οικονομικές απαιτήσεις, με το τελικό αποτέλεσμα είναι να μη γίνεται τίποτα και οι μονάδες να οδεύουν προς την οριστική απαξίωση.

Η εξεύρεση λύσης για το θέμα των «κόκκινων» δανείων των ξενοδοχείων εκτιμάται ότι θα μπορέσει να αλλάξει τις ισορροπίες και ενδεχομένως να δούμε την επόμενη τριετία διεθνείς αλυσίδες είτε να επανέρχονται δυναμικά στη χώρα μας είτε να εισέρχονται για πρώτη φορά και να δημιουργούν ισχυρές βάσεις. Το ενδιαφέρον είναι κάτι παραπάνω από έντονο δεδομένης της δυναμικής του ελληνικού τουρισμού που έχει ως αποτέλεσμα να θεωρείται απαραίτητο για μία μεγάλη αλυσίδα να έχει ισχυρή παρουσία και στη χώρα μας.

Αύξηση 52% στον αριθμό των ξενοδοχείων
Αυτό που αξίζει να επισημανθεί πάντως είναι το ξενοδοχειακό δυναμικό της Ελλάδας παρουσιάζει σημαντική βελτίωση τα τελευταία χρόνια.

Η μελέτη του ΙΤΕΠ διαπιστώνει σημαντική αύξηση του αριθμού των ξενοδοχείων στην Ελλάδα της τάξεως του 52% από το 1990 μέχρι το 2015, με το μέσο μέγεθος των δωματίων να κινείται ανοδικά κατά 19% και από τα 35 δωμάτια να φθάνει πέρσι στα 41,6, με το 80% πάντως των μονάδων να είναι δυναμικότητας κάτω των 50 δωματίων.

Σημαντικό στοιχείο ακόμη το γεγονός ότι το ποσοστό των ξενοδοχείων 5 αστέρων αυξήθηκε κατά 486%. Το δυναμικό των ξενοδοχείων 4* και 5* ανέρχεται στο 41% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού, με σαφή τάση το 2020 να αντιστοιχεί στο 48%-50%. Όπως υπογραμμίζεται στη μελέτη, το 36,5% των ελληνικών ξενοδοχείων διαθέτει τα δωμάτιά τους σε τιμές κάτω των 40 ευρώ τον Μάιο, ενώ τον Αύγουστο το ποσοστό περιορίζεται στο 14,5%.

Τιμές
Παράλληλα τον Μάιο μόνο το 5% των ελληνικών ξενοδοχείων διαθέτει τα δωμάτιά του σε τιμές άνω των 100 ευρώ, ενώ αντίθετα τον Αύγουστο το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 14%.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το 57% - 58% των απασχολουμένων στα ελληνικά ξενοδοχεία είναι γυναίκες. Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο στα ξενοδοχεία χαμηλότερων κατηγοριών και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβαίνει και το 90%.
Πηγή: www.imerisia.gr
Ηχηρά «λουκέτα» αλλά και νέες μονάδες στην ξενοδοχειακή αγορά Ηχηρά «λουκέτα» αλλά και νέες μονάδες στην ξενοδοχειακή αγορά Reviewed by Σπύρος Μέγγουλης on 11:53 π.μ. Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σπύρος Μέγγουλης. Από το Blogger.